بایدها و نبایدها در طراحی پوستر

یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. اما هزینه هر طراحی پوستری با توجه به شکل، اندازه، نوع طرح و زمانی که صرف طراحی می شود متفاوت است. در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد میکند. 1.خانه: استفاده از پوستر سه بعدی بر روی دیوار خانه اعم از هال، پذیرایی، اتاق خواب، نشیمن و … این نوع دیوار پوش در دکوراسیون داخلی قابلیت نصب در فضاهای داخلی مختلف را دارد و محدودیتی از این لحاظ برای انتخاب طرح دلخواه وجود ندارد. این پوستر تحقیقاتی به بررسی چگونگی تأثیر عوامل رفتار پشه ای خرد و کلان در نحوه انتشار مالاریا در جهان می پردازد. اهمیت این وسیله بیشتر از این جهت است كه در كوتاهترین زمان در عین اختصار كلام، بهترین پیام و تأثیر را روی تعداد زیادی بیننده بر جای می گذارد.

بنابراین عکسهای خلاقانه، استاندارد و تهیه شده بر اساس اصول بازاریابی و تبلیغات بیشترین تأثیر را بر جذب مخاطب دارند. چاپ پوستر در سایزهای بزرگ و غیر استاندارد روزگاری چالش فعالان در عرصه تبلیغات و بازاریابی به شمار میرفت. ابعاد هر پوستر تبلیغاتی با توجه نوع طرح و تبلیغ به طور استاندارد شامل A0، A1، A2، A3، A4 می باشد، که در قالب هایی به حالت عمودی و افقی هستند. نرم افزار ساخت پوستر ابزارها و قالب های قابل تنظیمی را ارائه می دهد که طراحی سریع پوستری با ظاهر حرفه ای را برای هر کسی آسان می کند. در این پوستر ها طراح وظیفه ای جزء روان بودن و گویای طرح ندارد تا بتواند روی عاطفه مخاطب تاثیر خود را بگذارد.پوستر اجتماعی باید تاثیر سریع روی مخاطب بگذارد. پوسترهای اجتماعی : برای هشدار و راهنمائیهای اخلاق و رفتار عمومیست. ادیبی افزود: هر چند سالها است كه پوسترهای زیبا و مطابق با اصول آكادمیك در ایران تهیه می شود كه حتی در سطح جهان مطرح شده اند، اما اهمیت پوستر و كاربرد آن در حل مسایل اجتماعی و كاربرد آموزشی آن هنوز شناخته شده نیست. یكی از قدیمی ترین آگهی هایی كه كشف شده، پاپیروسی است كه پادشاه برای بازگرداندن یك برده فراری در مصر اعلام كرده است.

به یك معنا نقوش برجسته آشوری، ایرانی و رومی، نوعی پوستر بوده اند، زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می كردند كه در واقع تبلیغی برای حكومت بود. این اعلامیه ها در قرون وسطی و متعلق به روم قدیم بود. آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده كه روی پوست نوشته می شد، حتی بعضی از اینها دارای تصویر نیز بود. پوستر ها به طور معمول بر روی استرابورد و یا دیوار نصب می گردد. پوستر دیواری طبیعت می تواند مناظر طبیعی مانند پوستر دیواری جنگل ، پوستر دیواری سبزه ، پوستر دیواری گل ، پوستر دیوار کوه ، پوستر دیواری طرح گل ، پوستر دیواری طرح کهکشان را شامل گردد. فرزاد ادیبی’ افزود: پوستر صفحه ای چاپ شده یا دست نوشته است كه برای هدفی مشخص طراحی شده و روی دیوار یا جاهای مخصوص و محل عبور و مرور مردم نصب می شود. اما پوسترها در اندازه های بزرگ تر هم ممکن است چاپ شوند. وی اضافه كرد: اكثر پوسترها به علت اینكه توسط افراد غیرحرفه ای و ناآشنا با این فن تهیه شده اند، از تركیب بندی و زیبایی شناسی و حتی رعایت اصول اولیه طراحی پوستر مثل نوع انتخاب، اندازه حروف و انتخاب سمبل و غیره ایرادهای اساسی دارند.

معمولا پوسترها جزو ارزان ترین ابزارهای تبلیغاتی نسبت به بیلبوردها، بروشور و کاتالوگ و غیره می باشد. این در حالی است که بسیاری از طراحانی که تازه کار بوده به هیچ عنوان نسبت به این موضوع شناختی نداشته و به همین دلیل طرح آن ها اغلب خوب از آب در نخواهد آمد. پوسترهای تجاری: یک پوستر تجاری بهتر است از پیچیدگی ها و مقدار واژگان کمتر استفاده کند. معمولا آن را در بالاترین جای پوستر قرار میدهند و از یک فونت خاص و متناسب با موضوع برای آن استفاده میکنند. استاد دانشگاه رشته گرافیك، در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار كرد: هنر گرافیك و زیرشاخه های آن بویژه پوستر، به عنوان یك اثرِ هنری-رسانه ای نقش پیام رسان را به مخاطب دارد. این طراحی ها بیشتر در زمینه تبلیغات مذهبی صورت می گرفت، تا اینکه در سال ۱۳۰۷ پوسترهای فیلم برادران ناپلئون و شامخ طراحی شد و در سال های بعد یعنی ۱۳۳۷ طراحی پوستر به عنوان یکی از عناوین فصلی یکی از دروس در دانشگاه هنرهای زیبا مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید