دايرة المعارف كتابداري و اطلاعرساني – پوستر

البته برای طراحی یک پوستر موفق نیاز بوده که به غیر از در نظر گیری اصول و استانداردهای مورد نظر طراح خلاقیت هایی را نیز در طراحی از خود نشان دهد. می توان گفت هنر پوستر سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . سرچشمه های پوستر را، همچون مصورسازی، در گذشته های دور می توان جستجو کرد. که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . قبل از طراحی پوستر شما بایستی برای آن کادری مناسب در نظر بگیرید. یا یک اتود اختصاصی برای شما طراحی می شود و دو مرحله تغییر در آن پوستر می توانید درخواست دهید. در یک پوستر حرفه ای نیاز بوده که عناصر به خوبی در کنار هم چیده شده و برای این کار نیز بایستی نسبت به کادر و کمپوزسیون شناخت داشته باشید. با بازکردن رول ها و نصب هر قطعه در کنار یکدیگر، تصویر نهایی شکل می گیرد. A3 با جنسهای مختلف مناسب برای چاپ دیجیتال در گرماژ 100 گرم تا 300 گرم به صورت یک رو و دورو، رنگی یا سیاه و سفید با دستگاههای چاپ دیجیتال در زمان کم با کیفیت زیاد و رنگهای زیبا و براق انجام میگیرد.

اجرای مناسب در پوستر : اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست که طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد.بعد از فاکتور خلاقیت ویژه مهم ترین فاکتور اجرای مناسب است.توضیح اینکه طراح گرافیک در واقع طراح ایده است و چه خوب است که اجرای اثر نیز بر عهده خود او باشد،در عین حال ممکن است اجرا در پوستر به اشخاص دیگری محول کند.در فاکتور خلاقیت ویژه به اهمیت ایده ناب به عنوان مهم ترین فاکتور پوستر اشاره شده اما باید این جمله را به خاطر سپرد:یک پوستر که ایده ندارد اما دارای اجرای مناسب و حرفه ای است به مراتب بهتر است از پوستری که ایده ای مناسب دارد،اما اجرای آن ضعیف است.بنابراین طراح گرافیک می بایست با انواع تکنیک ها و نرم افزارهای مختلف اجرایی آشنا باشد. پوستر برای اعلان خبر و اطلاع رسانی در مورد رویدادها و موضوعات مختلف با محتوای علمی، آموزشی، هنری، پزشکی، تجاری و .. است که از جنس کاغذ گلاسه در گرماژ 100 تا 300 بوده و عموما به صورت عمودی یا افقی طراحی و چاپ شده و در محل عبور و مرور افراد به نمایش گذاشته میشود تا بتوان از طریق تصویری با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و هدف خود را به آنان ابلاغ نمود.

در تعریف جزئی تر پوسترها برای اطلاع رسانی مطلب، رویداد یا موضوع خاصی به کار برده می شود و چون در زمان و مکان خاصی و برای مقصود خاصی در همان زمان و مکان طراحی می شود، اثر گذرا و ناماندگاریست. پوستر در واقع روشی به منظور اطلاع رسانی در رابطه با رویدادهایی در زمینه های گوناگون بوده که در اکثر مواقع طراحی آن جهت نمایش به صورت عمودی بوده و همچنین باید ابعاد آن به گونه ای انتخاب شده که از از فاصله های کوتاه قابل دید باشد. • عکس های صنعتی: که در این نوع عکس خود کالا یا خدمات موضوع عکس می باشد. فونت : فونت ها نیز مانند سایر المانهای پوستر با دقت انتخاب می شود و با هدف و موضوع پوستر باید متناسب استفاده شوند. رنگ یکی از با اهمیت ترین عوامل در همه عناصر تبلیغاتی است. طراح باید بداند که برای طرح مورد نظر چه رنگ هایی از همه مناسب تر هستند. یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که کشف شده، پاپیروسی است که پاداش برای باز گرداندن یک برده فراری در مصر اعلام کرده. اما در دوران جنگ جهانی اول گویی یکباره دولتهای غربی کارآیی تبلیغاتی پوستر را باز شناختند و آن را به خدمت گرفتند .

توسط المانها و تصاویر مستقیم یا غیر مستقیم که در سطور پایین تر به آن اشاره خواهیم کرد، ارتباط بصری، برای انتقال مفاهیم خاص به بیننده، برقرار می کنند. • عکس های تبلیغاتی: که در این نوع عکس ها المان یا تصویری به طور غیر مستقیم موضوع و هدف از پوستر را القا می نماید. پوسترهای تبلیغاتی یکی از اصلی ترین شیوه های تبلیغات مستقیم محسوب می شوند که همچنان تاثیرگذاری لازم را دارند. پس کوچه های باریک و تنگ مکان مناسبی برای نصب نیست. پس الهام بخش اندیشه و ایده های خلاقانه خود باشید تا طرح زیبا و تاثیر گذاری را بر صفحه طراحی خود خلق نمایید. پس باید به گونه ای از ترکیبات بصری ( همچون رنگ٫ خطوط و …) استفاده کرد که نگاه بیننده پس از دیدن پوستر٫ جذب آن شده٫ بر روی شعار مورد نظر ثابت بماند. پوستر باید بتواند مخاطب را ترغیب به خواندن و پیگیری موضوع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید