دايرة المعارف كتابداري و اطلاعرساني – پوستر

در ادامه برخی از محصولات بادروز در زمینه پوستر را به شما معرفی میکنیم. در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند . سرچشمه پوستر سیاسی بیش از هر چیز همان کاریکاتورهای سیاسی قرن نوزدهم بود که در مطبوعات منعکس می شد . آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد . به مرور در این ها تصویر هم ظاهر گشت و ارتباط بین حروف و تصاویر مورد توجه قرار گرفت . زیرا همانطور که چاپ و مطبوعات تقریبا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه نیز اشکال مختلف پوستر بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ، ظاهر شدند و برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفتند . در فرانسه ژول شره كه در كار چاپ بود با سفرهايي كه به امريكا داشت، علاوه بر تجربههايش در زمينه چاپ، تجربه پوسترهاي چوبي را با خود به فرانسه آورد. زیرا ساختارشکنی، در بیشتر موارد، پویایی را نشان می دهد و نشان می دهد در پشت طراحی شما تفکری سوای قوانین و قواعد تکراری و کلیشه ای وجود دارد. یکی از پرکاربردترین ابزار تبلیغاتی پوستر است؛ زیرا پوستر را می توان در دید همگان عرضه نمود.

پوستر یک ابزار تبلیغاتی است که نباید مبهم و در انتقال مفاهیم مشکل داشته باشد. این مسئله دلیل شد تا کرت اولین نامی باشد که در دنیای پوستر بر زبان می آمد . شاید اولین موضوعی که با شنیدن اتاق پسران به ذهن بیاید استفاده از تصاویر ماشین و طرح های ورزشی است. این پوستر تحقیقاتی با استفاده از تجسم داده ها واقعیت هوشیارانه گونه های جانوری منقرض شده یا آنهایی را که به زودی منقرض میشوند، بیان میکند. این دسته از پوستر دیواریها هیچ گونه محدودیتی ندارد و هزینه ی به مراتب مناسب تری داشته و می توان با توجه به دکوراسیون منزل آن را انتخاب کرد و یا حتی آن را با سایر تزئینات سقف ترکیب کرد.البته باید به نورپردازی سقف توجه ویژه ای داشت تا زیبایی این پوستر دیواری بر روی سقفتان دو چندان شود. او در پوسترها عمدتا از پیکرهای سایه گونه استفاده می نمود و عمدتا براشت های تصویری خود را از شخصیت های معروف نمایشی آن زمان می گرفت ، از اینرو پوسترهای وی نیز منجوی با نمایش مرتبط بود . در اوایل پوسترهای سیاسی و فرهنگی عمدتا از جانب دستگاه های دولتی چاپ و منتشر می شد و غالبا جنبه رسمی و تبلیغاتی آنها بر جنبه هنریشان رحجان داشت .

همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع پوسترها برای فیلم یا تبلیغ یک فیلم استفاده می شود و به عنوان پوشش تمام مراحل تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد. اعلانهاي آن زمان بنابر نياز جامعه و سفارش مردم تهيه ميگرديد و، بهسبب ضعف صنعت چاپ در كشور، نمونههاي اندكي از آنها در دست است. بلکه قیمت پوسترهای دیواری براساس جنس کاغذی که طرح بر روی آن چاپ میشود، متغییر است. برای اتود زدن در مورد طراحی پوستر طراح ابتدا باید بداند که برای چه موضوعی پوستر را می خواهد سپس دیده های خود را بر روی کاغذ ثبت می کند . نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی پوستر باید بدانیم رنگ نوشته و عکس در این پوستر باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را هنگام طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم . به مرور چنین آگهی های همگانی از آگهی ها مربوط به تماشاخانه فراتر رفت و تبلیغات برای صنف های مختلف نیز به آن اضافه شد. هر خلاقیتی که می توانید برروی فونتها و نوشته اعمال کنید تا نوشته های پوستر شما شبیه کتاب داستان نباشد!

یعنی با کمترین هزینه ای، می توان طرحی شبیه به گچ بری را بر روی سقف خانه ی خود داشت بدون پرداخت هزینه ی سرسام آور گچ بری! برای اینکه تمرکز روی عکس های اصلی باشد بهتر است تا پوسترهای بزرگ را ابتدا نصب کنید. با توجه به بررسی که در تاریخ انجام می دهیم متوجه می شویم که در مصر و روم باستان ساختن آگهی های همگانی و دیواری مورد استفاده قرار می گرفته است. مهمترین بخشهای این قسمت از تبلیغات، چند نکتهی کلیدی است که میخواهید به اطلاع خوانندگان برسانید. در صورتی که تعداد پوستر مورد نیاز کمتر از 100 عدد باشد، چاپ به صورت دیجیتال و اگر تعداد بیش از 100 عدد مورد نیاز باشد، چاپ به روش افست انجام خواهد شد. طراحی پوستر نیاز به زمان و دقت فراوانی دارد و یک کار تخصصی است. بهتر است طراحی پوستر بر اساس سه رنگ مهم و اصلی شکل بگیرد و البته این سه رنگ اصلی دارای درجه اهمیت یکسان نمی باشد و یا ممکن است در این میان یک رنگ دارای بار بیشتری باشد. کاربرد و اثر بخشی بیشتری داشته باشند. طراحی پوستر هر چه حرفه ای تر انجام شود، توجه بیشتری جلب می نماید و می تواند در همان نگاه اول موضوع مربوطه را در ذهن بیننده روشن نموده تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار نماید.

دیدگاهتان را بنویسید