فضای خالی الزاما بار سبک نیست

خلاقیت نیز در ماندگاری پوستر بسیار نقش پررنگی خواهد داشت. در صورتی که از نقش های درهم و تو در تو در پوستر خود استفاده کنید ممکن است سبب گیج شدن مخاطب شوید و او از آن که بخواهد وقت و تمرکز زیادی را برای درک موضوع هدر دهد، صرف نظر کند و به طور کامل پوستر شما را کنار بگذارد و آن را نادیده بگیرد. به قطعیت تجربه شده است که پوستر باید در جهت عمودی مستطیل طراحی گردد تا تاثیر بیشتری بر بیننده داشته باشد . این اعداد به طرز شگفت آوری در طبیعت و در تمامی موارد تصویری رعایت شده اند که خود نشان از نظم بی بدیل دنیای ماده می باشد.در صورت توسعه این اعداد و رسم آنها به طرحی هندسی میرسیم که به آن مستطیل فیبوناچی میگویند . شما خالق این اثر خواهید بود، شما طراحان هستید که تعیین می کنید تماشاگر چه مسیری را در ذهن خود طی کند و به چه نتیجه ای برسد و چه احساسی داشته باشد. این معجزه پرسپکتیو است که با خطای ذهنی، محیط را بزرگ جلوه می دهد.

ارائه پوستر در مكانهاي مناسب، اثر اعلان را در ذهن بيننده بيشتر ميكند؛ بنابراين، در جريان فعاليت روزانه، اتوبوسها، ديوارها، راهها، ايستگاههاي قطار، و پايانههاي هوايي و زميني مكانهايي مناسب براي جلب توجه رهگذران است. دوره آموزش تخصصی اصول پوستر سازی دوره اصول پوستر سازی به عنوان یکی از آموزشهای نوین دپارتمان گرافیک و چاپ توسط موسسه کیش مهر ارائه میگردد. به عنوان مثال میتوانید توضیحات بسیاری که لازم است ارائه شود را در قالب یک نماد یا کلمه ارائه دهید که فردی که از نمای نزدیک پوستر را مشاهده می نماید مطالب زیادی برای مطالعه داشته باشد و فردی که در فاصله دور است و در حال گذر است با یک نگاه پیام شما را بگیرد. گاهی اوقات ما پوسترها را به عنوان روشی نوین برای تبلیغات به جای چاپ شاسی استفاده می کنیم و با توجه به اینکه این پوسترها در کجا قرار می گیرد انتخاب می شود به چه صورتی چاپ شود اگر پوستر ها در محیط بسته باشد ،مشکلی ایجاد نمی کند نوع طرح و نوشته را انتخاب کرده و سپس اقدام به چاپ می کنیم و پوستر را نصب می نماییم .ولی وقتی این پوسترها قرار است در محیط های باز باشد و قرار است باد، باران و آفتاب به این پوسترها بخورد بهتر است که پس از چاپ پوستر بر روی آن لمینت ، سلفون و یا روکش یووی انجام شود تا دوام کار بیشتر شود .

نهایت دقت در نصب این متریال باید به کار گرفته شود. استفاده از ابزارهای فونت، فرم و رنگ که در موارد بالا به آنها اشاره شد، قابل ذکر است که این قوانین فقط برای طراحی پوستر تبلیغاتی گرافیکی و یا همان فتوشاپ به کار نمی رود بلکه برای تمام پوسترها مورد استفاده قرار می گیرد و همه ی این موارد به خلاقیت طراح بستگی دارد که چگونه فرم ها، شکل ها، رنگ ها و فونت ها را برای طراحی پوستر در کنار هم قرار می دهد و همیشه به جز قانون و قوانین، قواعد کلیشه ای هم وجود دارد. البته معتقدیم اصولا در طراحی پوستر تبلیغاتی قانون مشخصی وجود ندارد. آرامش و زیبایی خاصی که در کاغذ دیواری کلاسیک وجود دارد باعث شده است که مخاطبان از این طرح برای دیوار پشت تلویزون خود (نقطه کانونی منزل) استفاده کنند. برای چاپ پوستر هیچ محدودتی در انتخاب سایز و تیراژ وجود نداردشما می تواند از سایز ۲۴ در ۳۴ سانتیمتر تا سایز ۵۰-۷۰ سانتیمتر که بزرگترین حالت چاپ پوستر است انتخاب نمایید . چه چیزی ما را متفاوت می کند : ما اعتقاد داریم که طراحی و چاپ حرفه ای را در قلب خود قرار داده ایم، به ما به همین دلیل بیش از هر چیزی به جزئیات هر طرح و چاپ آن وسواس داریم.

هنگامی که شما بیش از یک رویداد یا محصول دارید، طبیعتا باید بیش از یک پوستر تبلیغاتی طراحی کنید. 1 – پوسترهایی که جنبه یاداوری روز خاص یا موارد خاصی را دارند : معمولا دارای طراحی ساده ای هستند و بیشتر با تصویر مفهوم را انتقال می دهند . تصویر جنبه سمبولیک داشته و گاهی اصلا به موضوع ربطی ندارد . ازهمين رو، تا يکی دو دهة پايانی سدة سيزدهم، توليد پوستر در ايران ضرورت نداشت و حتی در سالهای پايانی سدة سيزدهم تا دهههای نخست سدة چهاردهم، كه به خاطر شرايط جديد، حضور آن، به آرامی، بر در و ديوار شهرهای بزرگ تحميل شد، مشاهده میشود كه توليد پوستر به فراخور نياز بازار و اجتماع در يکی دو شاخه از انواع آن يعنی تئاتر و سينما رواج يافت(مهرابی، 1371؛ روحانی، 1356و مسبوق، 1388). به اين ترتيب، آغاز تاريخ پوسترهای امروزی ايران با آغاز سينمای ايران گره میخورد. باتوجه به تعريف امروزي و مرسوم طراحي پوستر، ملاحظه میشود كه در تاريخ گرافيك ايران، تا سالهاي نخست دهة1300 ،گونهاي بااين عنوان شکل نگرفته است.گويا حضور پوسترهاي مرسوم در اجتماع ايران با پوسترهاي اعلامیه مانند تئاتر آغاز میشود؛ هرچند مرتضي مميز، از نوعي اعلانگونه ياد ميكند كه از حدود يکصد و پنجاه سال قبل در ايران مرسوم بوده است و آن تصاوير ائمة اطهار و اماكن مقدسه يا جملات و نوشتارهاي مذهبي و اخلاقي و ادبي بوده كه بر كاغذ رسم، نقاشي، و تزئين ميشد و به صورت دستساز يا چاپ سنگي در تعداد كم تکثير ميگرديد(مهرابي، 1371 ،مقدمه).

دیدگاهتان را بنویسید