10 ویژگی یک پوستر خوب

فاکتورهای متنوعی در تعیین قیمت نهایی پوسترها تاثیر دارند، یکی از مهم ترین فاکتورها مساحت دیواری است که قرار است پوستر روی آن نصب گردد. یا می توان گفت شنا خت منطقی خاصیت رنگ ها و تاثیر روانی آن بر دید بصری مخاطب بسیار موثر در جذب دید بیننده خواهد بود. این اعلامیه ها در قرون وسطی و متعلق به روم قدیم بود. سختی دیگر كار طراح پوستر این است كه برای خلق اثری مستقل كه بیانگر ذهن و روح مختلف و مكالمات و روابط درهم و مبهم باشد، باید به هنجارهای جامعه كه همگی در حال تغییر هستند تسلط داشته باشد. قطع پوستر، انتخاب رنگ، عناصر تصویری یا شیوه طراحی و عكاسی برای موضوع مشخص، انتخاب خط، نوع كاغذ، چاپ و محل نصب پوستر، مواردی است كه طراح پوستر باید مد نظر داشته باشد تا بتواند به بهترین وجه پیام مورد نظر خود را انتقال دهد. ابعاد هر پوستر تبلیغاتی با توجه نوع طرح و تبلیغ به طور استاندارد شامل A0، A1، A2، A3، A4 می باشد، که در قالب هایی به حالت عمودی و افقی هستند. در این زمان جذاب ترین پوستری که بسیار هم خودنمایی کرد توسط مولن رژ طراحی شد و به اوج شهرت رسید.

برای رسیدن به هدفی كه پوستر به آن منظور طراحی می شود، طراح باید چارچوب امكانات این وسیله را بشناسد. پوستر وسیله ای برای ارتباط بین پیام دهنده و پیام گیرنده است. اهمیت این وسیله بیشتر از این جهت است كه در كوتاهترین زمان در عین اختصار كلام، بهترین پیام و تأثیر را روی تعداد زیادی بیننده بر جای می گذارد. » پاسخ به این پرسشها، جوهره پیام شما است (مثلا، «سیگار میتواند به سرطان بیانجامد» یا «شیر مادر برای نوزاد مفید است»). پوستر، صفحه ای است حاوی تصاویر، نقوش و كلمات كه برای آگاهی دادن یا پیام رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد.شاید مهم ترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می بایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد. استفاده از تصویر بزرگ یکی از ترفندهای اساسی طراحان برای جلب توجه مخاطبین است.

پوستر سه بعدی علاوه بر زیبایی دل انگیز و تحسین برانگیز خود به علت ایجاد خطای دید در مخاطب با ایجاد تغییرات اساسی و تاثیرات عمیق در دکوراسیون داخلی همراه است؛ به عنوان مثال میتوان به پوستر دیواری سه بعدی با چشم انداز دریا و آسمان اشاره کرد که باعث می شود فضای داخلی یک ساختمان بیشتر از میزان واقعی به نظر برسد. وی اضافه كرد: اكثر پوسترها به علت اینكه توسط افراد غیرحرفه ای و ناآشنا با این فن تهیه شده اند، از تركیب بندی و زیبایی شناسی و حتی رعایت اصول اولیه طراحی پوستر مثل نوع انتخاب، اندازه حروف و انتخاب سمبل و غیره ایرادهای اساسی دارند. وی گفت: در هر رسانه و در گرافیك، فرستنده پیام و گیرنده وجود دارند و اگر شیوهٔ بیان و ابلاغ پیام هنرمندانه باشد، ارزش افزوده ای به اصلِ پیام و رسانه است. پوستر دیواریهایی وجود دارند که به منظور نصب در پشت تلوزیون طراحی میشوند. به جای زیادهگویی و ارائه فهرستهای بلندبالا که پیام اصلی را کمرنگ میکنند، بهتر است یکی دو جمله بسیار دقیق و مستدل بنویسید. پوستر روش خلاقانه برای ارائه پیام یا محتوایی جالب از طریق هنر طراحی است.

استاد دانشگاه رشته گرافیك، در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار كرد: هنر گرافیك و زیرشاخه های آن بویژه پوستر، به عنوان یك اثرِ هنری-رسانه ای نقش پیام رسان را به مخاطب دارد. این طراحی ها بیشتر در زمینه تبلیغات مذهبی صورت می گرفت، تا اینکه در سال ۱۳۰۷ پوسترهای فیلم برادران ناپلئون و شامخ طراحی شد و در سال های بعد یعنی ۱۳۳۷ طراحی پوستر به عنوان یکی از عناوین فصلی یکی از دروس در دانشگاه هنرهای زیبا مطرح شد. گفتنی است از میان طرحهای ارسالی، ۳ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده و در نهایت یک اثر به عنوان برنده فراخوان مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. با دستمال مرطوب روی لبهها بکشید تا از چسبیدن آن کاملاً مطمئن شوید. پوستر با بیانی كه دارد می تواند به سرعت فراگیر شود و نه تنها در سطح یك شهر و كشور بلكه در جهان نیز مشهور شود. ادیبی افزود: هر چند سالها است كه پوسترهای زیبا و مطابق با اصول آكادمیك در ایران تهیه می شود كه حتی در سطح جهان مطرح شده اند، اما اهمیت پوستر و كاربرد آن در حل مسایل اجتماعی و كاربرد آموزشی آن هنوز شناخته شده نیست. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پوستر (poster): یا دیوارکوب، که به آن اعلان، آفیش و پلاکات نیز میگویند، صفحات کاغذی در ابعاد تقریباً بزرگ هستند که بر روی آنها نوشتهها، طرحها، نقاشیها و نظیر آن چاپ شدهاست.

دیدگاهتان را بنویسید